Monday, July 14, 2008

Teknik Penyampaian Yang Berkesan

1) Penyampai Yang Bermasalah

• Syok sendiri
• Penyajak kabur
• Nenek berleter
• Ucapan kelambu
• Wayang kulit
• Kera luku

2) Penyampai (Pengucap) Yang Berkesan

• Mahir menyampaikan maklumat dengan jelas.
• Mampu mempengaruhi orang lain.
• Tahu “menghibur” audiens.

3) Kaedah Penyampaian

• Impromptu
• Membaca
• Hafalan
• Extemporaneous (cukup persediaan)

4) Penyampaian Yang Dinamik

• Ia menarik perhatian audiens.
• Audiens suka mendengar penceramah yang bertenaga, cergas, menarik, bersemangat, dan memberangsangkan.
• Perlu minat kepada topik dan audiens untuk bersifat dinamik.
• Tenaga keresahan (kegugupan) boleh membantu Pengucap untuk lebih dinamik.
• Penggunaan bahasa badan diperlukan untuk jadi dinamik.

5) Dua jenis audiens

• Audiens budaya konteks rendah: Mereka yang bergantung kepada mesej verbal. Misalnya, orang perempuan, orang Eropah.
• Audiens budaya konteks tinggi: Mereka yang bergantung kepada kedua-dua mesej verbal dan bukan verbal. Misalnya, orang lelaki, orang Asia.

6) Teknik Penyampaian Secara Lisan

• Menyesuaikan percakapan mengikut gaya, bahasa atau dialek audiens yang menunjukkan semangat persaudaraan.
• Penggunaan kata-kata yang lebih positif atau negatif. Misalnya, kamu, awak, engkau, anda.
• Menyatakan sesuatu yang tidak disukai dengan cara terselindung.
• Menggunakan kata-kata yang enak didengar untuk menggantikan perkataan yang boleh melukakan perasaan orang.

7) Mengapa Teknik Penyampaian Bukan Lisan Sangat Penting?

• Ia mengkomunikasikan emosi dan sikap penyampaian
• Audiens percaya apa yang mereka lihat

8) Pengawalan suara (VOKAL)

• Kelantangan – Lebih lantang lebih menarik perhatian audiens.
• Nada - tinggi untuk penekanan idea, rendah untuk merayu.
• Jeda - Berhenti sekejap di hujung ayat selepasan penekanan. Tujuannya untuk beri audiens berfikir. Jangan terlalu lama. Jangan berhenti di tengah ayat.
• Pengulangan - penting untuk penekanan idea. Tidak semua perkara/ayat boleh diulang.
• Kadar percakapan harus sama seperti audiens.
• Sebutan tepat - tidak mengelirukan audiens.
• Jangan guna sebutan daerah kecuali untuk berjenaka atau di tempat setempat.
• Elakkan embolalia - Jangan sebut ahhh, mmmm, apa ni, what they call etc.
• Jangan guna perkataan yang tidak membawa apa-apa makna eg. maka, arakian, jadi, so , then, dll.

9) Pengunaan Mikrofon Dengan Betul

• Jarak mulut dengan mikrofon
• Laraskan volume yang sesuai
• Jenis-jenis mikrofon
• Kedudukan mikrofon
• Jangan tanggalkan mikrofon daripada kakinya.

10) Teknik-teknik Bahasa Badan (Bukan Lisan) Yang Berkesan

• Bersahaja (natural) dan jangan keterlaluan
• Memadai dan konsisten dengan mesej
• Pelbagaikan
• Bertepatan dengan mesej
• Bersesuaian dengan audiens dan situasi



11) Pergerakan Penyampai

• Jangan terlalu banyak bergerak (berjalan-jalan) hingga menggangu tumpuan audiens.
• Elakkan halangan fizikal seperti kerusi, meja projektor dan sebagainya.
• Jangan terlalu dekat dengan audiens.

12) Postur Penyampai

• Jangan bergayut pada rostrum
• Jangan duduk ketika berucap kecuali dalam ucapan tidak formal.
• Dada ke depan.
• Jangan tunduk

13) Pergerakan Kepala dan Mimik Muka

• Anggukan bermakna setuju
• Menggeleng kepala bermakna tidak bersetuju atau tidak percaya
• Suka, duka, sedih, benci, geram, marah sesuai semasa bercerita dan merayu

14) Mata dan Bahu

• Mata terbeliak, mengecil dan memejam perlu dibuat kerana ia membawa erti.
• Mengangkat bahu ertinya tak tahu.

15) Tangan dan jari

• Untuk menunjuk arah atau waktu, menerima atau menolak, memecah atau membahagi.
• Tangan terbuka ertinya submissive
• Tangan tertutup ertinya dominan
• Tangan di muka, dagu, kepala dll
• Jari telunjuk - agresif
• Genggam tangan - bersemangat

16) Rupa diri dan Pakaian

• Pakailah apa yang audiens pakai.
• Warna gelap adalah formal, Cerah adalah kurang formal.
• Acara rasmi guna tiga warna (maksima).
• Jangan menjolok mata dan mesti sesuai dengan acara yang dihadiri.
• Selesa, kemas dan bersih

17) Peraturan Teknik Penyampaian

• Gunakan gaya sendiri
• Berkeyakinan
• Jangan gopoh
• Kontak mata
• Jangan mula ucapan dengan merujuk nota
• Bercakap dengan audiens bukan kepada audiens
• Rujuk nota bila perlu sahaja
• Kawal suara
• Berdiri tegak
• Gunakan komunikasi bukan verbal yang sesuai atau positif
• Tunjukkan kita gemar berucap
• Sembunyikan kesilapan
• Beredar dengan yakin bukan sombong atau ego.
• Gunakan alat bantu visual bila perlu

18) Penggunaan alat bantu visual

• Audiens lebih percaya kepada apa yang dilihat daripada apa yang didengar.
• Visual mudah dan cepat difahami.
• Apa jua yang ditayang atau dipamer mestilah besar dan ringkas.

19) Garis panduan Menyediakan Alat Bantuan Visual

• Mudah dilihat
• Ringkas
• Bersedia menghadapi masalah teknikal
• Jangan gunakan bahan yang berbahaya dan salah dari segi undang-undang

20) Elakkan daripada mengganggu perhatian peserta

• Jangan edarkan bahan atau item semasa. Pamerkan bila perlu sahaja.
• Bercakap dengan audiens bukan dengan alat bantuan visual
• Jangan jadikan audiens sebagai bahan bantu visual.

21) Kesimpulan

Teknik pengucapan awam yang berkesan adalah perlu untuk menarik minat audiens dalam usaha memberi maklumat, menghibur dan mempengaruhi audiens.

No comments: